Eerste resultaten van het nieuwe logiesdecreet: "over het algemeen positief"

Door Cathy Coudyser op 15 juni 2017, over deze onderwerpen: Toerisme

Nu het nieuwe Vlaamse Logiesdecreet ruim twee maanden in voege is, informeerde Cathy bij minister Weyts in de commissie Toerisme naar de eerste resultaten. Die zijn volgens de minister over het algemeen positief. Zo kan de minister al mooie cijfers voorleggen: "104 logiezen hebben een vrijwillige erkenning gekregen waarvan 85 met comfortclassificatie. 9 logiezen hebben geen sterrenclassificatie gekozen, ook al hadden ze die mogelijkheid wel. De andere 10 zijn erkend als logies en konden dus geen sterren kiezen. Er zijn al 341 nieuw aangemelde logiezen op 2 maanden tijd. In de aanloop naar het nieuwe Logiesdecreet zijn er in de maand maart alleen al 864 aanmeldingen binnengelopen waarvan heel wat in de laatste week. De communicatie over de invoering van het nieuwe decreet heeft een mooi aantal logiezen boven de radar gebracht, meer dan 90 procent vakantiewoningen, dat zijn er 806 van de 864."

Wat die communicatie betreft, hanteerde minister Weyts verschillende kanalen om alle informatie over het nieuwe decreet breed te verspreiden onder de duizenden logiesuitbaters in Vlaanderen en andere stakeholders. Zo ging er bijvoorbeeld een mailing uit naar meer dan 8000 uitbaters. Verder is ook de website van het Agentschap Toerisme Vlaanderen volledig up to date met informatie over het nieuwe decreet.Er is ook de brochure ‘Het Vlaams Logiesdecreet in één oogopslag’, waarin vooral de grote lijnen worden toegelicht. Horeca Vlaanderen heeft de papieren versie meegestuurd met de Horeca-krant aan zijn leden-logiesuitbaters. Ook alle gemeenten krijgen deze maand nog vijf exemplaren van de brochure toegestuurd en kunnen er bijbestellen. Er werd ook een brochure ruimtelijke ordening opgemaakt, in samenspraak met Ruimte Vlaanderen, en die zal nog voor het zomerreces klaar zijn. Op termijn wil Toerisme Vlaanderen een analoge brochure uitbrengen in verband met btw en fiscaliteit.

Sinds 2016 zijn ook al 40 informatiesessies georganiseerd over het nieuwe decreet.Op die manier heeft Toerisme Vlaanderen al honderden stakeholders en uitbaters bereikt, maar ook provinciale logiesconsulenten, medewerkers van toeristische diensten, iedereen uit de sector.Daarnaast verzorgde Toerisme Vlaanderen ook een provinciaal ‘kennismakingsmoment’ tussen de logiesadviseurs van Toerisme Vlaanderen en lokale logies-, regio-, en horeca-coördinatoren die als communicatief doorgeefluik zouden moeten fungeren. De komende maanden zullen de logiesadviseurs ook een bezoek brengen aan de lokale horeca-associaties: kust, Antwerpen, Mechelen, Brugge en Gent.Ook de online platformen, zoals Airbnb, Belvilla en Campr werden proactief gecontacteerd om op die manier hun leden correct te kunnen informeren.

Ook op vlak van administratieve vereenvoudingen zijn de eerste resultaten reeds zichtbaar. Er zijn immers nog nauwelijks documenten die ‘naar Brussel’ moeten worden gestuurd. Ook het nieuwe uitbatersplatform past binnen die filosofie. Alle gegevens van vergunde en aangemelde logiezen werden automatisch overgezet vanuit het oude Vlaams Logiesinformatie Systeem (VLIS). De uitbaters hoefden daar zelf niets voor te doen. Het portaal is zeer gebruiksvriendelijk ontwikkeld. Zo worden bijvoorbeeld de gegevens van de vakantiewoningen aan de kust die de verhuurkantoren beheren, rechtstreeks vanuit de kruispuntbank van de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB) in de logiesdatabank van Toerisme Vlaanderen geplaatst. Het gaat om 92 immokantoren, die samen 9000 logiezen beheren van het totale aanbod van ongeveer 20.000 logiezen.

Tot slot is het de bedoeling om blijvend de vinger aan de pols te houden op het terrein. Daarom heeft minister Weyts ervoor gekozen om de algemene werkgroep, die samengesteld werd ter voorbereiding van de opmaak van de uitvoeringsbesluiten, aan te houden als werkgroep voor de monitoring van de uitvoering van het Logiesdecreet. De verschillende sectorfederaties hebben elk een vertegenwoordiger in deze werkgroep. Deze werkgroep zal twee tot drie keer per jaar worden samenroepen. De eerste vergadering is ingepland op 29 juni, om een eerste evaluatiemoment te organiseren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is